Mange af de største fodboldklubber er selvfølgelig allerede dybt integreret i e-sport, men hvordan klarer de forskellige klubber sig egentligt?

Siden tyske Wolfsburg i 2015 blev den første fodboldklub til at investere i e-sport ved ansættelsen af to FIFA-spillere, har det taget fart for e-sporten generelt ude i fodboldklubberne. De fleste af de helt store klubber har set e-sporten som en vigtig del af deres fremtidige setup, og derfor bliver der også investeret i det fra klubbernes side af. Det gælder lige fra Barca til FCK, der lige nu råder over den tidligere verdensmester August “Agge” Rosenmeier hos deres succesfulde North-hold.

FC Barcelona

FC Barcelona har grundet deres sponsoraftale med Pro Evolution Soccer ikke et FIFA-hold. Catalanerne har til gengæld to e-sportshold, der konkurrerer i henholdsvis Rocket League og Pro Evolution Soccer. I eFootball PES 2020-turneringen konkurrerer Barca mod andre storhold som Manchester United, Juventus, Bayern München og Arsenal, mens de i Rocket League er med i den største europæiske turnering the Rocket League Championship Series for tredje sæson i træk. I juni sidste år kvalificerede Barca sig til VM i Rocket League, der blev spillet i New Jersey foran mere end 15.000 tilskuere.

Kilde: Unsplash

Real Madrid

Kigger vi lidt længere sydpå i landet hos Barcas ærkerivaler Real Madrid, har kongeklubben generelt valgt ikke at gå ind i e-sport. Los Blancos kan dog glæde sig over, at stortalentet Marco Asensio alligevel deltog i og vandt FIFA-turneringen La Liga Santander Challenge, som for nyligt blev afholdt af La Liga. Her dystede La Liga klubberne mod hinanden, hvor 24-årige Marco Asensio altså repræsenterede de hvidblusede. Her slog han i finalen Aitor Ruibal der repræsenterede Leganes, og Real Madrid blev derfor kåret til den første La Liga Santander Challenge mester nogensinde. Marco Asensio er stadig i gang med genoptræning efter hans alvorlige knæskade i sommers, og har derfor ikke spillet et eneste minut hele sæsonen. Han har til gengæld haft god tid til at spille FIFA, hvilket kom ham og Real Madrid til gode i finalen, der blev set af mere end 170.000 seere.

Paris Saint Germain

De rige franskmænd annoncerede allerede i 2016, at klubben også ville gå ind i e-sportsverdenen, og det har siden været et område som de har satset stort på. Således har de formået at bygge en ekstra lukrativ forretning op med store sponsoraftaler, og de har nu et godt greb i esporten generelt med adskillige hold. Således konkurrerer klubben i FIFA, Rocket League, Dota 2 og Brawl Stars, hvor de er meget konkurrencedygtige. PSG er altid klare favoritter hos bookmakere der tilbyder online spil på den franske liga og e-sport, og det samme gør sig efterhånden også gældende i den virtuelle verden, hvor pariserne står meget stærkt stillet. Klubben har desuden været gode til at bruge e-sporten til at udbrede PSG-brandet, som de håber at gøre til et globalt brand generelt og altså ikke bare inden for fodbold.

E-sport er kommet for at blive, og det har de også indset i de fleste klubber, og vi kan derfor forvente at se endnu mere fokus på esport fra klubbernes side i fremtiden.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.