I slutningen af juli spilles den første Fortnite World Cup nogensinde. Vi ser her på, hvem der er favoritter til at vinde mesterskabet samt mulighederne for Fortnite at vokse som eSport. 

Fortnite World Cup i New York City har været en længe ventet begivenhed for både spillere og tilskuere. Og siden 13. april 2019 har enhver med en spillekonsol og adgang til internettet ugentlig haft mulighed for at deltage i op til 10 online turneringer med store gevinster og kvalifikationen til World Cuppen, der spilles mellem 26. og 28. juli. Med afslutningen af kvalifikationsrunderne i juni er der nu 100 solo-spillere og 50 hold, som er gået videre og klar til at kæmpe til sidste sveddråbe foran skærmen i juli. 

Nogle af disse spillere er naturligvis på forhånd udråbt til favoritter. En af dem er 21-årige Turner Ellis Tenney, bedre kendt under sit alias Tfue. Han er måske den ubestridt bedste Fortnite-spiller og nok også favorit til at vinde mesterskabet for solospillere. Han har over fem millioner følgere på Twitch, 10 millioner følgere på YouTube og har tjent over tre millioner kroner i løbet af sin karriere.

En anden spiller, som måske ikke er i toppen af favoritterne, men som kunne være en overraskende joker, er Team Liquid-spilleren Vivid med det borgerlige navn Noah Wright. Han havde stor succes i Summer Skirmish-serien, hvor han vandt tre ud af syv uger på et tidspunkt, hvor han ikke var særligt kendt. 

Overraskende nok formåede en anden af verdens bedste Fortnite-spillere Tyler Blevins, der bruger navnet Ninja som alias, ikke at kvalificere sig til hverken solo- eller duo-turneringen. Med 22 millioner følgere på sin YouTube-kanal er han en af de mest populære streamere, så det var lidt af et chok, at han ikke formåede at spille sig frem til finalen. 

Esport er vokset til at blive mere som traditionelle sportsgrene

Der er knapt 200 millioner grunde til at deltage i Fortnite World Cup, og de er stort set alle sammen i danske kroner. Der spilles måske hele tiden eSport-turneringer, hvor spillere kan vinde større pengebeløb, men dette er alligevel en pæn en af slagsen. I kvalifikationsrunderne har der været 6,5 millioner kroner på højkant for spillerne, og hver af spillerne, som har kvalificeret sig, har allerede kunnet sætte ca. 330.000 kr. ind på bankbogen. eSport ligner mere og mere almindelige sportsgrene, og det gælder også på bettingsiderne, hvor man i dag kan finde eSports odds med betting hos 888sport og andre bookmakere. I øjeblikket ligger Team Liquid med førnævnte joker, Vivid, til odds 2.00 for at vinde BLAST Pro-serien, mens Tfues FaZe Clan ligger til odds 6.00. 

Og udover det økonomiske aspekt ligner eSport også traditionelle sportsgrene på andre områder. eSport har en enorm tilskuerskare, som kun ser ud til at vokse sig større år for år. I 2015 blev League of Legends-finalen set af mere end 36 millioner mennesker på livestream såvel som i den udsolgte arena i Berlin. Den store interesse fra almindelige mennesker betyder også, at der har udviklet sig en fankultur og en stjernestatus blandt de bedste af eSport-spillerne. Det kan også mærkes på pengepungen, for sponsorkontrakter, reklamespots og turneringspræmier vokser alt sammen i takt med eSporten og spillernes ekstreme popularitet. De bedste af spillerne tjener i øjeblikket op mod syv millioner kroner om året, så der er selvfølgelig stadig et stykke vej op til lønninger og sponsorater der kan matche de bedste fodbold- og tennisspillere. 

En sidste ting, som måske kommer bag på mange, er, at eSport-spillere faktisk lever et både sundt og utroligt struktureret liv med fastlagte træningsprogrammer. Væk med alle fordomme om chipsposer og cola-flasker på bordet, for vil man være med i toppen, kræver det god fysik, en skarp hjerne og en god reaktionsevne. Esports-gamere skal tænke og planlægge strategisk- faktisk på helt samme måde, som en tennis- eller fodboldspiller på højeste niveau. 

Hvad er Fortnites muligheder for at vokse som eSport? 

Ifølge forskellige rapporteringer i medierne er Fortnite en kæmpe succes, som i 2018 slog alle omsætningsrekorder for et spil nogensinde. Omkring 125 millioner mennesker verden over spiller allerede Fortnite. Og ifølge spillets udvikler Epic Games loggede 78,3 millioner mennesker ind på Fortnite i august 2018. Hertil kommer dem, som går ind på streamingkanaler som Twitch og YouTube for at se andre spille. Det er ret godt gået, når man tænker på, at spillet kun har et par år på bagen. Men hvordan ser fremtiden ud for Fortnite på eSport-markedet? 

Ifølge Dr. Sascha L. Schmidt, som forsker i sportens fremtid og er professor og direktør for Center for sport og ledelse ved WHU i Düsseldorf, har Fortnite først og fremmest den fordel i forhold til rivaliserende spil som League of Legends og Dota 2, at det fra begyndelsen var målrettet et større publikum. Han har i en artikel til The esports Observer analyseret og vurderet Fortnites fremtid inden for eSport, og han mener desuden, at Fortnite er nemt at forstå, spændende og underholdende for både garvede spillere og nybegyndere. Spillet har den fordel, at det ikke er voldeligt som for eksempel Counter-Strike bliver kritiseret for at være, men heller ikke må se sig slået af virkelighedens udgave af spillet, som for eksempel FIFA’s fodboldspil er oppe imod i forhold til den rigtige fodboldverden. Og så er det en kæmpe fordel, at spillets udviklere har tilføjet så mange humoristiske elementer. 

Professoren mener, at ”tilfældighedfaktoren” er Fortnites største udfordring. Han påpeger, at den måde, spillet er skruet sammen på, ikke altid sikrer, at det er den bedste spiller, som vinder. Selv en nybegynder kan slå ihjel og vinde kampe ved tilfældigheder. Men måske er det også det, som understreger Fortnites kapacitet som eSportsgren? For i den virkelige sportsverden spiller tilfældigheder lige så ofte ind, og det er langt fra altid det bedste hold, som vinder. 

Fortnites succes som eSport afhænger i høj grad af Epic Games’, som producerer spillet, evne til at arrangere turneringer i fremtiden. En god spillekultur afhænger af en god infrastruktur, og her kan World Cuppen vise sig at være en god lakmusprøve på virksomhedens evne til at facilitere eller få andre til at bygge denne form for turneringer op. 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.