Du ser en FIFA kamp mellem to nogenlunde kompetente spillere. Bolden er på vej mod en spiller, som har mulighed for skud på kanten af feltet, og du er ikke længere i tvivl. Han finesser den op i det lange hjørne. Er dette for nemt, for forudsigeligt eller lige som det burde være? Det stiller vi i selskab med ‘LordHjorth’ og ‘Fredberg’ skarpt på i denne artikel.

Vi har nok alle været der, og hvis vi ser på størstedelen af scoringerne i profesionelle kampe, ser de også ud som beskrevet øverst i artiklen. FIFA ændrer sig for hvert år der går, og vi ser hvert år nye spillere blomstre op, hvilket både er seervenligt og charmerende i sig selv. Dette skyldes måske de små, men i sidste ende store, ændringer som bliver foretaget hver gang et nyt FIFA udkommer. I år har en ændring dog løbet med opmærksomheden. Den hedder som sagt Timed Finesse og er uhyggelig god, hvis man lærer at mestre den.

Det er dog ikke nemt, og vi ser selv topspillere i Danmark mistime den. Adskillige danske FIFA spillere har allerede påpeget, hvor mange timers træning de har lagt i at lære det altafgørende skud, og for dem ser det til tider også legende let ud. Vi har snakket med en af de absolut bedste til dette. Han spiller i Vejle og hedder Mikkel Hjort Bach, og han siger således om skuddet:

“Det er en smule for effektivt i mine øjne. Det er mest first time der er for op. De andre er fair nok at de er gode synes jeg.”

Og da vi spurgte ham om kampene havde set anderledes ud, hvis det havde været som i FIFA 18 fx. var han da heller ikke i tvivl:

“Ja meget anderledes. I FIFA 18 blev næsten alle mål scoret inde i feltet og i 19 bliver over halvdelen scoret udenfor feltet”

Timed Finesse er endnu en ting der gør, at det kræver mere end bare end de basale FIFA egenskaber at nå til tops. I spillet er der en masse finter, taktikker og generelt bare måder at gøre tingene på, som gør at spillet kan formes på præcis den måde man vil, hvilket gør det muligt for de bedste at udmærke sig. Det bidrager Timed Finesse til, mener Brøndbys Frederik Fredberg: 

“Generelt synes jeg at tankegangen bag timed finishing er rigtig god. Det tilføjer endnu et element af “skill”.”

Dog er han stadig kritisk overfor det: 

“Dog synes jeg at det er alt for effektivt når det gælder langskud. Det må aldrig være mere effektivt at gå til langskud kontra at gøre chancen større, og lige pt er det nemmere at score på et finesse langskud end et skud inde i feltet. Kampene ville se væsentligt anderledes ud hvis det var ligesom FIFA18. Driven shot og timed finesse er præcis lige så vanvittigt. Forskellen er bare at man rent faktisk skulle ind i feltet for at score sidste år.”

EA har på deres egen hjemmeside også lavet en præsentation af timede afslutninger generelt. Deres argument for det lyder således: 

 “Funktionen tilføjer et nyt niveau af risiko mod belønning til afslutninger i FIFA 19.”

Så i takt med Fredberg mener de altså, at de timede afslutninger tilfører spillet nye måder at udfolde sig på. 

Konklusionen må være, at ligemeget om man er fan af Timed Finesse eller ej, er den uhyre effektiv og grund til en helt masse flotte mål. Om man så kan lide den er meget subjektivt, og noget man ikke finder et konkret svar på.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.