Fredag d. 31. juli var Sports-Gaming.dk sammen med Gamereactor som de eneste danske medier på besøg hos DICE-hovedkvarteret i Stockholm for at få første indblik i hvordan FIFA 16 skulle udmønte sig. Vil du gerne se artiklen om hvordan FUT har ændret sig i FIFA 16, så klik her.

Det første, der skete, da vi ankom med taxaen, var en præsentation fra line produceren for FIFA, Sebastian Enrique. Vi har fået et interview med ham, som vi vil udgive i morgen torsdag. Han startede med at præsentere sig selv samt sin medvært, Adam Shaikh, ”creative director” for FUT 16, som vi naturligvis også har interviewet.

Vi vil nu gennemgå præsentationen samt fortælle, hvordan spillet føltes.

Innovationer i gameplay

EA SPORTS har længe lagt stor vægt på at innovere spillet og konstant gøre det så perfekt som muligt. Det var også det, de viste her, med ”Innovation around the pitch”. Her var det altså med ”Confidence in defence”, ”Control in midfield” og ”moments of magic”. Forsvaret bliver forbedret ved hjælp af at det nu fungerer som en enhed, nye og forbedrede tacklinger (her kan især nævnes de glidende tacklinger, som man nnu kommer hurtigere op fra) samt “defending agility”, som skal hjælpe spillerne til at være hurtigere og fleksible I forsvaret. Midtbanen skal desuden være endnu bedre til at holde besiddelsen samt belønne godt opspil fra midtbanen. Til sidst er der de magiske øjeblikke oppe foran. Her er et godt eksempel det tidligere annoncerede ”No-touch dribbling”. Man har altså nu muligheden for at drible uden at tage bolden med. Derfor ser det altså ud til at blive et bedre spil generelt.

Desuden var der også et nyt element, der hedder FIFA Trainer. Det er både til at hjælpe nye spillere med de mulige funktioner, men samtidig også klar til at hjælpe erfarne spillere. Det vises som nogle diskrete hins over spilleren, man styrer. Det kan eks. være, at man kan trykke X for glidende tackling eller B for stående tackling (Firkant og Cirkel, hhv., for PS-fanatikere). Desuden kommer der også nye ”Skill Games”, altså nye måder at træne sine færdigheder i FIFA på. Desuden kommer der også nye måder at spille på, bl.a. med kvindehold. Der er forskel på hvordan mænd og kvinder spiller, og dette vil jeg komme tilbage til senere.

FIWCTil sidst i denne præsentation, inden der ville være et afbræk med FUT, nævnte de nu muligheden for at kvalificere sig til FIWC på den nye generation, altså Xbox One/PS4. Desuden vil det være en ny måde at kvalificere sig på, da der nu er nogle sæsoner, man skal klare sig igennem, hvorefter de bedste vil blive inviteret til en live-kvalifikation, hvor man har chancen for at spille mod nogle af verdens bedste.

Kærlighed til karrieren
I lang, lang tid har karrieren ikke fået en overhaling. Men det skulle så vise sig, at det er FIFA 16, den store ændring ville ske. Og den har fået en masse fede elementer ind over. Det største må helt sikkert være muligheden for Pre-season-turneringer. pre seasonLigesom man kender det fra den ægte fodboldverden, så deltager alle hold ofte i en eller anden form for turnering inden ligasæsonen starter. Dette bliver ført ind i FIFA også, men det er på ingen måde ligegyldigt, da der er store pengepræmier på spil, der kan gå til holdets transferbudget. Der vil være tre forskellige turneringer, man kan vælge imellem, som har forskellige sværhedsgrader og derfor også forskellige belønninger.

trainingEt andet nyt element i karrieren er en forbedret træning. Førhen har spillerne forbedret sine egenskaber gradvist og samtidig med deres præstationer i kampene. Dette kunne godt vise sig at blive et problem for de unge spillere. Det er nu blevet fikset ved at indføre et reelt træningssystem, hvor man kan træne op til 5 spillere hver uge i nogle specifikke egenskaber. Dette betyder altså, at man kan specifikt indrette sine spillere på den måde, man gerne vil have dem. Hvis man eks. synes, at Hazard ville passe bedre midt på banen, så kan man træne hans egenskaber. Dette kan man enten gøre manuelt ved at gennemføre skill games eller ved at simulere det, hvor det så naturligvis er baseret på hans allerede eksisterende egenskaber.

Til sidst et mindre fix: Det er nu muligt at låne spillere i helt op til to sæsoner, ligesom et ”kort” lån er blevet fikset til altid at være 6 måneder.

Realisme i fokus
FIFA16_XboxOne_PS4_Gamescom_BundesligaOverlay13_wWM
I år tilføjer de endnu en liga’s ægte TV-layout til spillet. Sidste år var det Premier League, der stod for skud, mens det i år er blevet Bundesligaens tur. Den er blevet 100% realistisk og er magen til den, man vil se på fjernsynet, skulle man se en Bundesliga-kamp. Der er desuden blevet tilføjet nye kommentatorspor på alle de forskellige sprog for at tilpasse sig kvindefodbolden, ligesom der er kommet i alt 900 klubråb til spillet. Det betyder altså, at ekstremt mange klubber nu har personlige råb, som kan høres fra tribunen. Sebastian Enrique sagde, at han ”drømmer om at samtlige klubber i FIFA har deres eget råb og derved deres helt eget touch”. I spillet kan man nu desuden fejre mål med kameraet og med udskifterne.

Der er også blevet tilføjet flere vejrmuligheder, 450 nye ansigtsscanninger samt nye kropstyper, der alt sammen skal tilføje til realismen.

En bedre helhedsoplevelse
Efter de ”nødvendige” interviews var overstået, kunne jeg endelig sætte mig ned og få lidt ro på, samt få muligheden for at få controlleren mellem fingrene. Naturligvis skulle jeg som FUT-nørd allerførst prøve den nye FUT-draft. Her lykkes det mig at få et hold med Roberto Carlos, Neuer og Lewandowski. 3 fantastiske spillere, som jeg ikke kunne forestille mig at bruge på mit hold nu, netop pga. prisen. Men i FUT Draft var muligheden der. Mere er der dog om dette i FUT-artiklen.

Women's teamsDen første Kick-off kamp, jeg prøver, skal være med kvindehold. Der er 12 hold at vælge iblandt, så ikke noget gigantisk udvalg, men det er alligevel rigeligt. I min første kamp vælger jeg USA, som jeg ved er et lidt mere fysisk hold end de andre kvindehold. Min modstander vælger Brasilien, hvilket jeg også havde forventet, da det virker som det bedste hold med mange af de bedste spillere. Helt fra starten af kan jeg mærke et markant anderledes tempo. Spillerne føles ikke ringere, nærmest tværtimod. De føles skarpere på berøringerne, bedre i driblinger og generelt lidt mere finesseorienterede end mændene. Dog er fysikken hos kvinderne sjældent noget at råbe hurra for, så derfor handler det om et solidt forsvar, hvor man kan få lov til at ”gå i flæsket” på den enkelte angriber. Jeg tror helt sikkert jeg kommer til at spille yderligere med kvindehold, da det er noget af det sjoveste, jeg længe har prøvet i FIFA.

I min iver efter at prøve alting, kigger jeg på karrieren. Den har samme visuelle layout, som den altid har haft, men denne gang springer noget mig i øjnene med det samme, nemlig muligheden for en Pre-season-turnering. Det er ikke noget, man er tvunget til, så man kan springe det over. Når man kommer forbi det, ser man med det samme ”træning”. Her går jeg ind i og undersøger mulighederne. Jeg skynder mig at sætte en spiller til træning, og i sekundet, han bliver færdig, kan man se hans fremskridt i de forskellige stats. Derfor er der kontant belønning med det samme. Det føles fantastisk belønnende at have dette, så jeg skynder mig at træne flere spillere.

FIFA16_XboxOne_PS4_Gamescom_RMvATL_LR_WMTilbage i Kick-off spiller jeg med almindelige hold, for at se om noget har ændret sig. Jeg spiller Peru, bare for at mærke hvordan jeg klarer mig med et hold, jeg ikke kender.  Forsvaret føles bedre nu, især med det nye enhedsforsvar, hvor alle rykker tilbage, lige så snart der er noget, der minder om et kontraangreb. Det er sjældent, man ser forsvarere i en position, hvor de står alene mod en angriber.  Midtbanen føles ligeså mere besiddelsesorienteret, hvilket også går hånd i hånd med det, de lovede på briefingen. Til sidst var der driblingen – noget, jeg blankt erkender jeg er forfærdelig til, men jeg accepterede, at det var der. Da det endelig lykkedes mig at få et achievement for at opnå det, føltes det godt, for det er en helt anden måde at snyde modstanderen på.

Hovedstød virker også bedre og mere gennemført end nogensinde. Det virker som om spilleren virkelig lægger alt kraft i hovedet og nakken for at få bolden enten rettet mod mål eller rettet væk fra mål. Det giver nogle intense dueller. Det nye tacklingssystem er også ekstremt velfungerende. Det er ikke længere meget afstraffende at misse en glidende tackling. Det gør stadig ondt på forsvaret, men nu kan din forsvarer nå at løbe med tilbage, inden modstanderen har scoret.

Det generelle indtryk
Det hele virker bedre end nogensinde. Spillet er mere flydende, der er mere bevægelse på tværs af hele banen, og pace, der længe har været den mest anvendte stat i FIFA, er blevet reduceret i sin styrke. Alt i alt har FIFA udviklet sig rigtig positivt, men det var ikke en færdig version, jeg prøvede – desværre. For den version, jeg spillede, var genial.

Vi håber naturligvis at snakke mere om FIFA 16, når den endelige version kommer ud – evt. bringe jer et eksklusivt tidligt look på den nye version.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.