For et par dage siden ventede FIFA fans verden over spændt på, hvornår FIFA 17 demoen blev frigivet. Demoen blev udgivet tirsdag lige efter 19:00, og folk kæmpede en brag kamp for at komme ind på PS Store for at downloade årets mest ventede demo den første times tid. Jeg fik endelig fat på demoen efter 45 min. til min helt store begejstring, og det var som at være et lille barn der glædede sig til juleaften, selvom det kun var en demo. Det fulde spil kan man, i første omgang allerede for Xbox One brugere, prøves i 10 timer ved at have EA Access medlemskab den 22. september, og det fulde spil vil kunne købes i butikkerne den 29. september på alle konsoller. Jeg har kun kunne spille imod computeren, så de små detaljer er ikke så tydeliggjort endnu, men jeg vil i anmeldelsen fortælle om hvilke observationer jeg gjorde mig i FIFA 17

Frostbite Engine

Den nye Frostbite Engine var noget jeg glædede mig til at se, hvad det gjorde ved spillet, og jeg blev ikke skuffet. For at starte et sted, så vil jeg se på rooneyspillernes ansigter, som jeg syntes er blevet meget flottere grafisk. Detaljerne omkring ansigtstrækkende er super flotte, og der skal EA Sports have stor ros for deres måde at bruge Frostbite Engine på grafisk. Nu vi snakker om de grafiske detaljer, så er græsset, stadion og fans også flottere, og står meget mere skarpt end i tidligere spil, og realismen øges markant ved disse træk. Frostbite Engine har også ændret FIFA’s gameplay markant. I de tidligere år har man set meget statiske spillere, hvor deres bevægelser var ens i hver eneste situation. I år bevæger spillerne sig meget mere flydende og realistisk, hvor de ikke kun tager løb dybt i offensiven, men de kan dække bolden af, og søge ned i banen efter bolden. Spillerbevægelserne ændres hele tiden, så de følger med hvad der sker i spillet og reagere ud fra det. Forsvarets AI er også massivt opgraderet i det nye spil, hvor spillerne i højere grad følger med angribernes løb, hvilket gør at det er nemmere at forsvare. Men den gør det ikke hver gang, hvis angriberen fx løber i ryggen på ham, så kan han ikke se ham, og så følger han mere sjældent med.

Pasningsstilen er også forandret markant, hvor at afleveringerne er langt bedre og smooth end tidligere. Det er sværere at kombinere, men det kan sagtens læres igennem en masse træning, og jeg ser at 360pasningsspillet ikke er bygget til kun at slå lange bolde eller spille vanvittig hurtigt, som i andre år, nu kan du spille med lavt tempo, og bygge op med succes, hvilket kommer af den nye feature der gør at du kan skærme bolden af inden du modtager den, og det er noget som gør en spiller som Zlatan Ibrahimovic rigtig god, så du kan bruge hans store styrke til at holde i bolden, og vænne på forsvarsspilleren. Tæmninger sidste år var noget af det vi FIFA spillere brokkede os mest over. Man kunne lave en aflevering ind til midten, som spilleren tæmmede helt forfærdeligt, og det kunne koste et mål uden du som spiller kunne gøre noget. I år er spillernes tæmninger meget bedre og præcise, og du kan i højere grad forudse, hvordan bolden den vil bevæge sig, og det fjerner lidt tilfældighed, hvilket jeg er stor fan af.

Det sidste jeg vil komme ind på er afslutninger, hvilket virkelig har fået en overhaling, og jeg syntes at skudende er utrolig realistiske, selvom det måske bliver for let at score tæt på, hvor jeg især ser Finesse-skud som et næsten sikkert mål, selv ude fra feltet, men det bliver sandsynligvis patched (opdateret) sparksenere hen. Men det nye driven shot, som man laver ved to tryk på rund er fantastisk, og giver uanede mulighed for at score. Skudende er noget der er meget forskelligt fra FIFA 16,
hvor skudende også fik en lille overhaling, men man manglede lidt at man kunne bestemme om man vil skyde hårdt langs jorden eller oppe i luften, hvor at man sidste år bare gav power, hvis man vil have den i luften, og bare tappede, hvis man vil have et blødt spark, men i år kan man altså skyde hårdt langs jorden, hvilket jeg er kæmpe fan af allerede.

Dødbolde

Dødboldene er fuldstændig ændret. Vi har i utallige år haft frispark, som var fuldstændig ens, men i år kan du ændre spillerens position og tilløb på både frispark og straffespark, og det gør dødbolde noget sværere, og FIFA spillere verden over skal vænne sig til at skulle vælge deres eget tilløb, men jeg syntes det er en positiv ting for FIFA, som jeg glæder mig utrolig meget til at lære. Hjørnespark er hjoerneogså ændret markant, hvor der er en markør der viser hvor du sparker, og du kan vælge at sparke, og så styre en spiller hen til det område før computeren sparker bolden indover til dig efter hvordan du power din power-bar op. Jo mere du holder firkant nede, desto mere direkte er bolden, og hvis du tapper, så er bolden mere dykkende og skruet, og det gør at man kan sparke på mange forskellige måder, og lægge bolden hvor og hvordan du vil have den indover. Det samme er gældende for indirekte frispark, hvor det fungerer på samme måde, og det ændrer fuldstændig synet på, hvordan dødbolde skal tages, hvilket jeg ser positivt på indtil videre.

The Journey

EA Sports annoncerede tidligere på året at deres Frostbite Engine gjorde det muligt at lave en ny game mode, som de kalder The Journey. I The Journey styrer du spilleren Alex Hunter, som kommer fra talentakademiet, og er på randen til at slå igennem på førsteholdet, og man oplever livet som ungdomsspiller der er tæt på at slå igennem. I FIFA 17 Demoen får vi lov til at prøve en kamp i The Journey, hvor the-journeyman spiller for Manchester United, og bliver skiftet ind med 20 min. igen imod Chelsea på Stamford Bridge, hvor du får debut. Du erstatter vennen Gareth Walker, og skal ind og afgøre kampen. I starten får man lov til at komme ind i omklædningsrummet, og får første blik på muligheden for selv at sige nogle ting, eller svare på noget, og det du siger, har konsekvenser for hvordan forholdet til andre bliver, eller hvor meget manageren kan lide dig, og hvordan fans/følgere kan lide dig. Man kan blive populær med de ting du siger til pressen, men selvom fansene kan lide det, så kan det have gøre at manageren ikke er særlig glad for det. Det er ikke noget jeg vil bruge særlig meget tid på, men jeg syntes at selve The Journey er en fantastisk tilføjelse, og jeg syntes at det minder meget om NBA 2K16’s karriere mode, hvor du slår igennem og skal håndtere forskellige situationer, og så er det noget man kan bruge meget tid på, hvis man ikke vil spille online.

Min vurdering af spillet

Jeg syntes at spillet er utrolig positivt, og det bliver helt sikkert sjovt i meget længere tid sammenlignet med de senere år. Spillet virker meget mere realistisk og flydende, og jeg mener virkelig at spillet virker mere balanceret, og det håber jeg ikke EA Sports ødelægger med en patch, som de gjorde forrige år. Det virker som om at balancen gør at man kan bruge forskellige hold i stedet for kun Real Madrid, og det glæder jeg mig utrolig meget til, men vi må se når spillet udkommer, hvordan det bliver. Der er mange nye ting i spillet man skal tillære sig, så det kræver meget træning, hvis du vil være en god spiller i år. Spillet skal have 10/10 da det virker som det mest realistiske FIFA spil nogensinde, og EA Sports har virkelig imponeret mig stort med den nye Frostbite Engine, som er en game changer, og den ændrer spiloplevelsen for altid.

“Anmeldelsen er lavet af Lars “PrimeTurbo” Korreborg – en af Danmarks bedste FIFA-spillere. Følg ham på Facebook.”

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.