På vores tur til Stockholm havde vi naturligvis også chancen for at snakke med de folk, der havde ansvar for FIFA. Her var også Adam Shaikh, “creative director” for FUT 16. Vil du gerne læse interviewet med FIFA-produceren, Sebastian Enrique, kan det læses her.

“Hej Adam. Jeg håbede på at du gerne vil præsentere dig for vores læsere, så hvem er du, og hvad er din stilling hos EA SPORTS?”
“Mit navn er Adam Shaikh. Jeg er ”creative director” for FIFA Ultimate Team (kreativ ansvarlig, red.). Jeg har været hos EA i lige under 7 år nu. Jeg ankom altså, da Ultimate Team var helt nyt. Jeg har været hovedansvarlig lige side da. Jeg har været med længe nu, og har derfor påvirket det meget.”

“Hvorfor er FUT den største spildel i FIFA lige nu?”
“Det er et godt spørgsmål. Jeg tror det er den største af flere årsager. Jeg tror, at det binder den passionerede diskussion, der er mellem fodboldfans, sammen, altså omkring rigtig fodbold. Desuden binder det sig også omkring nogle fantastisk sjove elementer, som eks. at bygge sit eget hold. Det viste sig også, da vi viste Draft Mode. Der er et stort engagement i at vælge, hvilken spiller, der passer bedst ind på holdet. Som to Liverpool-fans kan vi sidde her i flere timer og diskutere, om Benteke måske er den rigtige angriber for os? Hvem skulle vi have valgt i stedet? Hvorfor gjorde vi ikke sådan? Hvorfor spiller træneren med netop dén formation? Alle disse ting er en del af at være fodboldfan, og jeg synes at FUT tillader folk at eksperimentere med netop dette, på en måde, hvor det faktisk er sjovt. Det er ikke bare ”få enhver spiller og sæt hvem som helst sammen”, men nærmere ”hvordan kommer jeg herfra og dertil?” Det hele bliver en proces. Man ser, der er en spiller, man gerne vil have, så skal man spille nogle kampe, vinde ligaen eller den nye turnering. Så åbner man en pakke, og så er der en ny spiller. Hvilke spillere skal man eje? Skal man have alle spillere for at lave de bedste hold? Jeg tror det er den konstant fluktuerende spildel, der gør det sjovt. Det er vel hovedelementet i dette. Jeg tror vi vidste tidligt, at det var super sjovt at spille. Og går man tilbage til de tidligere dage af UT, handlede det primært om at få så mange folk som muligt til at spille det.”

“Selvfølgelig. Du talte lidt om at eje alle spillerne – men hvem er ”den bedste FUT-spiller”? Er det en, der har alting, er det en kreativ holdbygger eller en god spiller/taktisk mester?”
“Det er endnu en god pointe. Det binder sig faktisk på endnu en grund til hvorfor FUT er så succesfuldt, netop fordi der er flere måder at spille det på. Der er helt sikkert spillere, der gerne vil have en masse spillere, altså et bredt valg i klubben. Der er folk, der reelt set ikke har mere end deres startende 23-mands hold, og der er dem, der bruger mere tid på transfermarkedet end at spille, mig inklusive. Jeg tror man kan nyde fodbold og spillet på mange måder, og det gælder altså også i FIFA. Jeg vil ikke sige at ”måden over dem alle” eksisterer, men derimod mange måder at spille det på korrekt.”

draft“Det virker som om FUT har alting, især med tilføjelsen af FUT Draft, der er en sjov game mode uden reelle konsekvenser, fordi man får alt, man har betalt, tilbage som minimum. Kan der komme mere ind i FUT for at gøre det bedre og mere dækkende?”
“Vi har et godt kreativt hold bag FUT, og jeg tror, at der er så utroligt mange muligheder med UT. Det største spørgsmål er, hvad laver vi, som vores spillere rigtig gerne vil have ind i spillet? Og det er ikke altid lige så let som at lytte til folks idéer og smide dem ind i spillet. Det er også derfor Draft Mode blev så godt, netop på grund af feedback, vi fik fra folk, og fortolkede til en ny spildel. Det er svært at forudsige hvad fremtiden byder, men det bliver nok noget, der har en vis form for fantasi og urealistisk element, som Ultimate Team generelt har. Så vi er på ingen måde færdige med det.”

BPL pack“Selvfølgelig. Jeg vil desuden gerne snakke med dig om nogle idéer, som vi har fået fra vores community samt det verdensdækkende. Det første: Liga-bestemte packs. Det er blevet diskuteret lidt, der kom en BPL-pack på mobilen, så vi vil naturligvis gerne vide, om den kan komme på konsoller også?`Og ville det være en god idé?”
“Vi overvejer ofte vores pakker. Meget af det afhænger af om der er nok, der kan understøtte det. I nogle tilfælde handler det kun om hvor meget den enkelte pakke vil koste. Vi overvejer det naturligvis, men jeg kan desværre ikke kommentere på, hvor vidt det kommer i spillet eller ej. Du ved jo hvordan vi har vores almindelige packs samt de promoverede packs (Jumbo, All Rare osv., red.), men vi overvejer det konstant.”

“Tilbage i FIFA 09, da UT blev introduceret, fulgte der også din egen Be A Pro med i UT. Bringer I det tilbage?”
“Det er faktisk interessant. Jeg er i store tag ansvarlig for at denne feature blev fjernet, så undskyld til jer, der kunne lide det. Det, vi fandt ud af ved at spørge rundt blandt folk var, at det var et skridt for langt væk fra den autencitet, der gerne skulle bevares i UT, og hvad vi så var, at folk elskede at lave et rigtigt hold fra virkeligheden. At have sin Pro med i spillet trak lidt det element væk, og det blev overvejet længe. Vi har lige nu ikke planer om at få det tilbage.”

Nu rammer jeg nok et ømt punkt. Mange mennesker blev hårdt ramt og blev vrede, da I introducerede Price Ranges. Det ramte spillet hårdt, nogle vil mene positivt, andre negativt, men havde det den effekt, som I ønskede det?
“Price Ranges var et af flere tiltag, vi tog, for at stoppe salget af coins. Det var bare det mest direkte. Vi havde jo en udfordring med møntsælgere og  –farmere, til så stor en grad at det faktisk påvirkede ”casual-spilleren”. Priserne gik op og op, og vi følte, at vi blev nødt til at træde ind. Vi vidste godt at det ville blive en udfordring, da vi kom ind halvvejs i spillets levetid, og vi blev nødt til at ordne et problem, der allerede eksisterede. Når vi ser tilbage, kan vi se, at priserne på dyre spillere er faldet drastisk. Så vi synes, at det viser en positiv effekt på de ændringer, vi indførte. Det har været en lidt hård vej, men vi evaluerer det naturligvis konstant, ændrer priserne og så videre for fortsat at skabe en sikker og fair verden for spillerne. Det hænger også sammen med, at da vi talte om, hvor sjovt FUT var at spille, var et af hovedelementerne at lave sit eget hold og få det til at vokse sig større. Det betød altså, at folk, der købte coins, sprang over nogle af trinnene, der gør FUT sjovt. Det er en del, en anden er, at det påvirker alle andre spillere, der spiller spillet rigtigt. De havde ikke råd til noget.”

“For at følge op på dette: En af jeres Community Managers, ”Rob”, postede en åben diskussion om netop Price Ranges, hvor han inviterede alle til at give deres besyv med. Siden da har der været mange spekulationer i gang om hvor vidt Price Ranges bliver fjernet. Kunne I overveje at fjerne Price Ranges igen?”
“Det eneste, jeg for alvor kan sige er, at vi hele tiden evaluerer det. Fordi det er et miks af en masse forskellige features, samt vi prøver at opretholde det høje sikkerhedsniveau i forhold til de udfordringer, vi står over for, så er vi endnu ikke klar over hvordan det kommer til at se ud i fremtiden. Jeg tror, vi snart ved noget, men når man ser på FIFA 15 og økonomien deri og evaluerer det samme i FIFA 16, så skal det være med til at bestemme hvordan Price Ranges kommer til at se ud næste år. Men alt i alt, så er målet for os at det hele skal være transparent, ligesom spillet skal være lige for alle.”

“Bliver “det lettere at få fat på de store spillere som Ronaldo, Messi og så videre i FIFA 16? Er det lettere at få dem på lån, og er der nye muligheder for at få fat på dem uden at skulle investere en halv formue i dem?”
“Med Price Ranges har man set, at økonomien, der handler om de store spillere, er blevet markant forbedret. Jeg tror, at med den ændrede økonomi, vil det være lettere at få fat på dem. Vi kigger også på andre elementer, altså at man kan give spillere som gaver på andre måder. Der kommer helt sikkert flere lånespillere også. Generelt bliver det også lettere at prøve de store spillere. Når man spiller Draft Mode, får man typisk 2-3 store stjerner. Derfor får man også ofte nogle spillere, som man ikke har prøvet før. Men jeg tror at disse to ting kombineret gør det lettere at prøve de store stjerner?”

“Jeg har desuden et spørgsmål fra vores community med. Hvorfor er det blevet valgt, at en CB ikke kan spille CDM, men en angriber godt kan? Ville det ikke give mening at lade spillerne foretage sådan en ændring samt evt. lade fløje bytte side?
“Den oprindelige grund til at bringe positionsændringer ind i FUT var rent simpelt fordi at det virkede ulogisk, at en spiller, der eksempelvis var ST, ikke kunne spille CF, fordi positionerne rent teknisk er meget tæt på hinanden. Problemet vi ramte var at man kunne kæde dem sammen. Det handler ikke så meget om, at man måtte lade en angriber spille defensiv midt, men en CB ikke måtte. Det var primært fordi at en CB ikke ofte laver det skift fra forsvaret til midtbanen. Man kan også se på de enkelte kort og sige ”Kan en spiller, der spiller CDM virkelig ikke også spille CM?” Så det var årsagen til at tage det med. Det havde desværre nogle ulemper, det førte med sig.”

“Super. Jeg har et sidste hurtigt spørgsmål: Har I planer om at udgive legender på PlayStation?”
“Det er ikke noget jeg kan svare på. Indtil videre er de eksklusive på Xbox.”

“Tusind tak for din tid, Adam!”
“Selv tak.”

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.